Dzieci, które rozpoczynają swoją przygodę w szkole, są zazwyczaj bardzo podekscytowane, ponieważ mogą poznać nowe osoby w swoim wieku, a dodatkowo całe dnie mogą spędzić na uczeniu się nowych umiejętności. Jednak niektóre maluchy już na samym początku mają różne problemy związane z czytaniem, pisaniem czy liczeniem. W takim przypadku trzeba jak najszybciej udać się do specjalisty i wdrożyć w życie jego zalecenia. Jakie problemy w nauce może mieć dziecko, które dopiero co poszło do pierwszej klasy szkoły podstawowej? Jakie są najpowszechniej występujące trudności, które najczęściej dostrzegane są właśnie podczas nauki? Tego oraz innych informacji dotyczących dysleksji, dysortografii, dysgrafii, i dyskalkulii, dowiesz się w poniższym artykule, dlatego serdecznie zapraszamy do zapoznania się z nim!
Dysleksja:
- Czym jest? – dysleksja to specyficzne problemy w nauce, a dokładniej w czytaniu i pisaniu. Występuje u dzieci pomimo stosowania przez nauczycieli standardowych metod nauczania. Dzieci, które mają dysleksję, bardzo często nie odbiegają w niczym innym od innych dzieci.
- Objawy – brzydkie pismo, wyjeżdżanie pismem poza linijki, mylenie liter. Dzieci z dysleksją często zapisują litery od prawej do lewej strony lub w odbiciu lustrzanym. Następnie pojawiają się błędy ortograficzne, a pismo wcale nie jest ładniejsze.
- Diagnoza – stawiana jest w poradni pedagogiczno-psychologicznej, gdzie specjalista podczas rozmowy z dzieckiem oraz po wykonaniu niezbędnych testów może postawić odpowiednią diagnozę.
- Leczenie – wykonywanie specjalnych ćwiczeń zarówno w szkole, jak i w domu, dzięki którym dziecko będzie ćwiczyło pisanie i czytanie. Może się zdarzyć, że w szkole dziecko będzie miało zapewniony indywidualny tok nauczania, co pozwoli maluchowi łatwiej się skupić i będzie miał więcej czasu na wykonywanie pewnych zadań.
Dysortografia:
- Czym jest? – dysortografia to specyficzne zaburzenie, które polega na niepoprawnym zapisywaniu wyrazów. Zazwyczaj ujawnia się w dzieciństwie, a właściwie w pierwszych latach nauki w szkole podstawowej.
- Objawy – mylenie zapisu słowa z wymową, opuszczanie w zapisie pewnych liter, a czasami nawet całych sylab. Dzieci z dysortografią często również łączą rzeczowniki z przymiotnikami, mylą litery graficzne czy źle zapisują wyrazy zawierające głoski złożone, np. „sz”, „cz”, „rz”, „dz”. Maluchy popełniają również klasyczne błędy ortograficzne. Dzieci wolniej literują. Ogólnie maluchy są dobrze rozwinięte w każdej innej dziedzinie, ale nie potrafią przelać na papier nauczonych zasad poprawnej pisowni.
- Diagnoza – podobnie, jak w przypadku dysleksji, diagnozę dysortografii może postawić specjalista z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Diagnoza odbywa się w dwóch etapach: 1. dotyczy dzieci z klas 1-3 szkoły podstawowej – wtedy ocenia się ryzyko wystąpienia dysleksji; 2. etap następuje nieco później, a dokładnie między 4. a 8. klasą szkoły podstawowej – w tym momencie rozpoznaje się dysleksję rozwojową, w tym właśnie dysortografię.
- Leczenie – dziecko, u którego zdiagnozowano dysortografię, powinno zostać objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole, gdzie będzie uczestniczyć w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Wesprą one jego pracę nad zaburzeniami. Dodatkowo, w domu warto, aby dziecko wykonywało dyktanda, uczestniczyło w zabawach ortograficznych, układało wierszyki. Świetnym pomysłem jest założenie z dzieckiem specjalnego „zeszytu z trudnymi słowami”, gdzie razem będziecie sprawdzać, jak zapisuje się dane słowo. Kluczowe jest również powtarzanie i utrwalanie zasad ortografii oraz czytanie z dzieckiem i zachęcanie go do samodzielnej lektury. Jeśli chodzi o pisanie, to warto codziennie z dzieckiem ćwiczyć tę umiejętność – można do tego wykorzystywać gotowe zeszyty ortograficzne dostępne w wielu sklepach.
Dysgrafia:
- Czym jest? – dysgrafia to częściowa lub całkowita utrata zdolności poprawnego graficznego pisma. To powoduje, że czyjś zapis może być całkowicie nieczytelny. Nie wynika to z upośledzenia intelektualnego dziecka, ponieważ maluchy z dysgrafią są dobrze rozwinięte.
- Objawy – nieczytelny styl pisma, nieprecyzyjne odtwarzanie liter, litery odchylone od pionu, litery różnej wielkości, mylenie liter. Litery są zapisane w sposób drżący i niepewny, brak zapisywania znaków diakrytycznych oraz interpunkcyjnych. Litery zazwyczaj nie mieszczą się w wyznaczonych linijkach. Dzieci mogą również kurczowo trzymać długopis i szybko męczyć się podczas pisania. W szkole można dodatkowo zauważyć, że dziecko omija słowa w zdaniach, nie kończy zdań, a część liter pochylonych jest w lewo, a reszta w prawo.
- Diagnoza – diagnoza również stawiana jest w poradni psychologiczno-pedagogicznej po wykonaniu różnych testów.
- Leczenie – leczenie dysgrafii może być różne. Można poprosić dziecko o pisanie na klawiaturze komputera zamiast w zeszycie, a wszystkie wiadomości podawać ustnie. Dobrym pomysłem są również ćwiczenia angażujące rękę, oko i skupienie. Wszystkie zadania, które chcemy wykonywać z dzieckiem w domu, powinny być opracowane przez specjalistę, czyli psychologa lub pedagoga.
Dyskalkulia:
- Czym jest? – dyskalkulia to zaburzenie zdolności wykonywania działań arytmetycznych.
- Objawy – brak umiejętności wykonywania podstawowych działań matematycznych, takich jak dodawanie czy mnożenie. Wystąpić mogą również trudności z wyciąganiem wniosków z działań matematycznych, silny stres czy ataki nerwicowe, spowodowane koniecznością nauki matematyki. Dzieci często również mają trudności z odczytywaniem i zapisywaniem liczb czy znaków matematycznych.
- Diagnoza – diagnozowana jest w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Specjalista wykonuje profesjonalne testy i z ich pomocą stawia poprawną diagnozę.
- Leczenie – z dzieckiem, które ma dyskalkulię, należy wykonywać ćwiczenia, które będą mu pomagały lepiej sobie radzić ze swoimi deficytami. Nie należy na siłę nadrabiać zaległości szkolnych, ponieważ prawdopodobnie nic to nie da.
Dziecku, które otrzymało odpowiednią diagnozę, z całą pewnością spadł kamień z serca, ponieważ nareszcie wiemy, co mu dolega. Postawienie diagnozy wiąże się również z dużym stresem, zdenerwowaniem i myśleniem o tym, co będzie dalej. Najlepiej pozwolić wtedy dziecku na duży odpoczynek, a to zapewnić może materac 140×190 cm, który znajdziesz pod tym linkiem: https://sennamaterace.pl/117-materace-140×190.